Strona główna/Diety/Ogólne zalecenia żywieniowe/Dla osób z miażdżycą

Ogólne zalecenie żywieniowe

Aplikacja Kardiometr

Aplikacja Kardiometr

Aplikacja pozwala na monitorowanie pomiarów ciśnienia, BMI oraz aktywności. Ponadto przypomina o wykonaniu pomiarów, odbyciu treningu i zażyciu leków.

Dla osób z miażdżycą

Dla osób z miażdżycą
  • W miażdżycy bardzo ważna jest normalizacja masy ciała. Dlatego istotne jest zastosowanie diety ubogoenergetycznej, dostosowanej do wieku, płci i wykonywanej pracy.
  • Należy wprowadzić do codziennego jadłospisu odpowiedni rodzaj tłuszczy. Wskazane są wielonienasycone tłuszcze należące do rodziny omega-6 i omega-3, oraz jednonienasycone, które wpływają w istotny sposób na zmniejszenie poziomu cholesterolu w osoczu krwi. Dieta powinna obfitować w tłuszcze roślinne: oleje (rzepakowy, słonecznikowy, sojowy), oliwę z oliwek. Do smarowania pieczywa powinno się używać miękkich margaryn. Wskazane jest również spożywanie 2 razy w tygodniu tłustych ryb (makrela, śledzie, tuńczyk, łosoś, halibut). Tłuszcze tych ryb są źródłem kwasów omega-3.
  • Na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi istotny wpływ ma błonnik, zwłaszcza  rozpuszczalny w wodzie, którego źródłem są warzywa i owoce (najlepiej spożywane w postaci surowej). Bardzo dużo błonnika znajduje się w płatkach owsianych, w pełnoziarnistych produktach zbożowych (ciemne pieczywo, razowe lub orkiszowe makarony, gruboziarniste kasze).
  • Posiłki powinny być zróżnicowane. Powinno się jeść 4-5 posiłków, mniej więcej o tej samej porze każdego dnia.
  • Należy ograniczyć spożycie produktów bogatych w cholesterol. Niewskazane są tłuste wędliny i mięsa, jajka (powinno się spożywać maksymalnie 2 jaja tygodniowo). Tłusty nabiał powinno się zastąpić: chudymi twarogami, jogurtami. Nie zaleca się słodyczy, potraw słonych, typu fast food.
  • Bardzo ważne jest picie od półtora do dwóch litrów wody dziennie, najlepiej między posiłkami. Należy wybierać wodę mineralną niegazowaną.
  • Odpowiedni sposób przyrządzania potraw to: grillowanie, opiekanie na ruszcie, gotowanie na parze, pieczenie w piekarniku, gotowanie, duszenie, przyrządzanie w sosie własnym lub w papilotach. Wszystko bez dodatku tłuszczu. Tłuszcz powinien być dodawany do potraw na zimno.
  • Powinno wykonywać się ćwiczenia fizyczne dostosowane do możliwości organizmu. Codzienna 15-minutowa gimnastyka w istotny sposób sprzyja utracie masy ciała, a tym samym wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.


Piśmiennictwo:
Helena Ciborowska, Anna Rudnicka "Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka".
Zofia Wieczorek-Chełmińska " Żywienie w chorobach serca".
Barbara Cybulska, Longina Kłosiewicz-Latoszek, Aleksandra Cichocka, " Zaburzenia lipidowe".

mgr dietetyki Barbara Kozak

Przeczytaj także:

*o normalnej wadze ciała

*o normalnej wadze ciała

*o normalnej wadze ciała

Porady ekspertów mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie kontaktu pomiędzy użytkownikiem serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Właściciel serwisu nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w serwisie.

Video Porady dietetyka

Proponowane przepisy

  • ZUPA POMIDOROWA
  • OWOCOWY JOGURT
  • OWSIANKA Z MALINAMI
  • SAŁATKA GRECKA